Gårdagens ridpass

1; Först och främst fick jag sitta på en liten d-ponny / stor c-ponny vid namn Sonny. Han är fin, pigg och kan bli lite stark ibland. Även åt det stelare hållet och är inte en sådan där häst som blir mjuk i nacken så fort man sitter upp om man säger så. I början av ridpasset red vi på tiometersvolter vilket gick helt okej, sedan skänkelvikning på diagonalen vilket gick super (skönt att sitta på en så pass välutbildad och lyhörd ponny, ni anar inte alltså!) och så galoppfattningar på medellinjen och avsaktningar till skritt. Första galoppfattningen gick hemskt dåligt då han drog iväg med mig men när jag tog tag i honom så lyckades jag få honom i skritt tills där jag faktiskt skulle saktat av. Efter det så var han duktig och väntade på mig hela tiden. Under ridpasset var formen lite till och från, men jag är nöjd ändå. Jag har inte ridit honom på ett bra tag plus att hans sadel är hemsk, dessutom var jag hungrig och törstig. Jag kunde ridit bättre helt enkelt! ;)
2; Andra ridpasset var självständigt på Matilda som ni säkert hört om förut. Jag red barbacka och var fast besluten om att jag inte skulle ramla av, hon kan nämligen busa. Redan från början red jag på henne mycket framåt, volter, skänkelvikning och så vidare för att få henne mjuk och lyhörd. I början fick jag driva som en tok för att hon ens skulle gå framåt men efter ett tag släppte det och hon blev såå fin. För henne så var det en otroligt fin form, den kanske inte var perfekt för en annan häst men hon är 20 år gammal så man kan inte kräva det heller. Matilda var inte ett dugg seg, tvärtom och gjorde allt med en positiv inställning. Vanligtvis brukar hennes galopp vara fyrtaktig och "stötig" men igår var den ordentlig och jag kunde bara sitta där. Det händer inte ofta säger jag bara. Med andra ord var hon otroligt fin under hela ridpasset, positiv och glad och protesterade inte mot något. Älskade ponny!!
 /Tova

Evelina Lundgren

Vet hur det är att rida när man är hungrig alltså... Jag blir en aning sur när jag inte ätit på ett tag haha så det kan förstöra ett helt ridpass ;) kul att det gick så bra med Matilda! :)) fina bilder också :)

2013-08-10 @ 23:12:54
URL: http://lundgrenevelinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback